Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Teleste laskee vuoden 2023 ohjeistustaan

Sisäpiiritieto
14.12.2023 klo 19.30

SISÄPIIRITIETO, TULOSVAROITUS: TELESTE LASKEE VUODEN 2023 OHJEISTUSTAAN

Vuoden viimeisen neljänneksen odotettua alhaisemman liiketoiminnan volyymin seurauksena Teleste Oyj laskee tilikauden 2023 ohjeistustaan.

Uusi ohjeistus vuodelle 2023

Teleste arvioi vuoden 2023 liikevaihdoksi 145–152 milj. euroa ja vuoden 2023 oikaistuksi liiketulokseksi 12 milj. euroa.

Merkittävimpänä syynä uuteen ohjeistukseen on Broadband Networks -liiketoiminnan volyymin jääminen aikaisemmin ennakoitua alemmalle tasolle vuoden viimeisellä neljänneksellä. Asiakkaiden lisätilaukset eivät ole toteutuneet odotusten mukaisesti, ja osa loppuvuoden toimituksista on siirtymässä alkuvuoteen 2024 toimitusviiveiden ja materiaalisaatavuuden vuoksi.

Aikaisempi ohjeistus vuodelle 2023

Yhtiö täsmensi osavuosikatsauksessaan 2.11.2023 tulosohjeistustaan vuodelle 2023.

Teleste arvioi vuoden 2023 liikevaihdoksi 150–160 milj. euroa ja vuoden 2023 oikaistuksi liiketulokseksi 23 milj. euroa.

Toimenpiteet

Markkinatilanteen epävarmuuden vuoksi yhtiö on käynnistänyt useita toimenpiteitä liiketoiminnan tehostamiseksi, toimintojen priorisoimiseksi ja kulujen sopeuttamiseksi. Toimenpiteillä karsitaan kuluja ja turvataan kassavirta. Yhtiö toteuttaa 6 M€ vuositason kustannussäästöt, joiden arvioidaan toteutuvan vaiheittain vuoden 2024 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen vuosien 2024–25 aikana.

Esa Harju

Esa Harju, puh 02 2605 611