STOFA JA TELESTE OVAT ALLEKIRJOITTANEET KAAPELI-TV-LAITTEIDEN TOIMITUSTA KOSKEVAN RAAMISOPIMUKSEN

TELESTE OYJ    PÖRSSITIEDOTE   12.12.2012  KLO 11:15

Tanskan toiseksi suurin kaapelioperaattori Stofa A/S on allekirjoittanut Telesten kanssa kaapelitelevision verkkolaitetoimituksia koskevan raamisopimuksen. Sopimus on voimassa kaksi vuotta, ja sen arvioitu arvo on noin kaksi miljoonaa euroa. Raamisopimus uudistaa ja laajentaa aiempaa sopimusta ja varmistaa siten Stofan tilaajaverkon kapasiteettipäivitysten häiriöttömän jatkumisen.

Sopimuksen mukaan Teleste toimittaa pisimmälle kehitettyjä älyverkkokonseptiin sisältyviä tuotteitaan, ja kauppaan sisältyy mm. optisia tiedonsiirtolaitteita ja koaksiaalivahvistimia samoin kuin verkonhallinnan ohjelmistotyökaluja.

Stofa A/S on tanskalainen triple play operaattori, joka tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman televisio- ja maksutelevisiopalveluita, nopean laajakaistan sekä puhelinpalveluita. Viimeisten 53 vuoden aikana Stofa on kehittänyt strategisen yhteistyöverkoston maan noin 300 antenniyhdistyksen kanssa. Stofan Horsensissa sijaitsevassa pääkonttorissa työskentelee 450 työntekijää, ja yhtiöllä on kahdeksan toimipistettä eri puolilla Tanskaa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2011 oli 150 miljoonaa euroa. Televisio ja internet ovat viime vuosina lähentyneet toisiaan toiminnallisesti samalla kun uusia palveluja ja laiteinnovaatioita on tuotu markkinoille yhä kiihtyvällä vauhdilla. Stofa onkin jo ottanut käyttöön ajansiirron, 48 tunnin catch-up-, WEB-TV- ja WEB-TV-2-GO-palvelut. Näiden lisäksi on vielä mainittava käytännössä toimiviksi todetut DVB-C/IP STB PVR -palvelut sekä tilausvideopalvelu. Anton Petersen perusti Stofan Horsensiin vuonna 1959, ja vuonna 1995 yhtiö siirtyi Telia AB:n omistukseen. Elokuusta 2010 lähtien Stofa on ollut Ratos AB:n omistuksessa. Kyseessä on suurin pörssinoteerattu Nordic private equity -pääomasijoitusyhtiö, joka on perustettu vuonna 1866.

Teleste on vuonna 1954 perustettu kansainvälinen teknologiakonserni, joka on erikoistunut laajakaistaisen liikkuvan kuvan ja tietoliikenteen järjestelmiin ja palveluihin. Liiketoimintamme on jaettu kahteen liiketoiminta-alueeseen: Video and Broadband Solutions sekä Network Services, joissa molemmilla osa-alueilla kuulumme maailman johtaviin yrityksiin. Liikkuva videokuva on kaiken liiketoimintamme ytimessä, ja keskitymmekin kuvan ja datan käsittelyyn, siirtoon sekä hallintaan niin operaattoreille kuin julkiselle sektorille, jotka puolestaan tarjoavat moninaisia videokuvaan liittyviä informaatio-, viihde- ja turvapalveluita loppukäyttäjille. Video and Broadband Solutions keskittyy laajakaista-tilaajaverkojen, videopalvelualustojen sekä videovalvontasovellusten tuoteratkaisuihin. Network Services keskittyy kokonaisvaltaisiin palveluratkaisuihin, kuten verkkojen rakentaminen, uudistaminen sekä huolto, ylläpito- ja suunnittelupalveluihin. Vuonna 2011 Telesten liikevaihto oli 184 miljoonaa euroa, ja konsernin palveluksessa vuoden lopussa oli 1319 henkilöä. Yrityksellä on noin 30 omaa toimipistettä eri puolilla maailmaa ja sen liikevaihdosta yli 90 % kertyy ulkomailta. Yhtiön osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja: www.teleste.com

Toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara, puh 02 2605 866 tai 0400 747 488.