Teleste on ostanut saksalaisen, älykkäitä matkustajatietojärjestelmiä tarjoavan iqu Systems -yhtiön

TELESTE OYJ    SIJOITTAJAUUTINEN   30.10.2017    KLO 10:00

TELESTE ON OSTANUT SAKSALAISEN, ÄLYKKÄITÄ MATKUSTAJATIETOJÄRJESTELMIÄ TARJOAVAN IQU SYSTEMS -YHTIÖN

Teleste on ostanut älykkäisiin matkustajatietojärjestelmiin ja ohjelmistoihin erikoistuneen iqu System GmbH –yhtiön. Yrityskaupan avulla Teleste täydentää matkustajatietojärjestelmien tarjontaansa joukkoliikennesegmentille, joka on yksi yhtiön keskeisistä painopistealueista.

Kaupan päätavoitteena on vahvistaa Telesten kyvykkyyttä joukkoliikenneoperaattoreille suunnattujen modulaaristen matkustajatietoratkaisujen tarjoajana ja vastata operaattoreiden tarpeisiin välittää matkustajatietoa sujuvasti ja luotettavasti. Telesten tällä hetkellä ko. segmentille tarjoamat ratkaisut tulevat täydentymään iqu Systemsin liiketoiminnalla, joka koostuu ohjelmistoratkaisuista, näytöistä ja niihin liittyvistä palveluista. Lisäksi iqu Systemsin vahva jalansija Saksan joukkoliikennemarkkinoilla auttaa Telesteä laajentamaan markkinoilla myös omaa läsnäoloaan.

Yhdistyminen antaa Telestelle ja iqu Systemsille entistä paremman mahdollisuuden kehittää joukkoliikenneoperaattoreita ja matkustajia hyödyttäviä innovaatioita ja osaamista. Ajantasaisten reitti-, paikka-, aikataulu- ja matkustustietojen kysynnän lisääntyessä operaattoreiden on löydettävä ratkaisuja, joiden avulla viestiä matkustajille tehokkaasti ja täsmällisesti. Yhdistämällä asiantuntemuksensa ja kokemuksensa Teleste ja iqu Systems voivat tarjota markkinoille ratkaisuja, jotka edistävät informaation hallintaa ja saatavuutta sekä asemilla että laitureilla.

Vuonna 2003 perustettu iqu Systems tarjoaa nykyaikaisia näyttöteknologioita ja älykkäitä tiedonhallintaratkaisuja joukkoliikenneoperaattoreille. Yhtiöllä on vahva asiakaskunta Saksassa, Puolassa, Itävallassa ja Sveitsissä.

Ostetun yhtiön liikevaihdon arvioidaan vuonna 2017 olevan yli kaksi miljoonaa euroa, mutta yritysostolla ei ole oleellista vaikutusta Telesten kuluvan vuoden taloudellisiin lukuihin. Yhtiön palveluksessa on noin 20 henkilöä ja se liitetään osaksi Telesten Video Security and Informations Solutions –liiketoimintayksikköä.

Telesten integroitu tuote- ja palvelutarjonta auttaa rakentamaan ja ylläpitämään verkottuneempaa yhteiskuntaa. Ratkaisumme tuovat televisio- ja laajakaistapalvelut kotiisi, takaavat turvallisuutesi julkisilla paikoilla ja opastavat sinua joukkoliikenteen käytössä. Innovatiivisuutemme ja vankka kokemuksemme on tehnyt meistä johtavan kansainvälisen laajakaista-, turvallisuus- ja informaatioteknologioita sekä niihin liittyviä palveluja tarjoavan yrityksen. Olemme yhteydessä asiakkaisiimme maailmanlaajuisen toimipiste- ja kumppaniverkostomme avulla. Vuonna 2016 Telesten liikevaihto oli 260 miljoonaa euroa, ja yhtiön palveluksessa oli yli 1500 henkilöä. Telesten osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä. Katso lisätietoja www.teleste.com ja seuraa @telestecorp Twitterissa.

Toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara, puh 02 2605 611 tai 0400 747 488