TELESTE OYJ:N HALLITUS PÄÄTTI JOHTORYHMÄN JÄSENTEN JA AVAINHENKILÖIDEN KANNUSTINJÄRJESTELMISTÄ

TELESTE OYJ          PÖRSSITIEDOTE               5.12.2011 klo 10:00

Teleste Oyj:n hallitus on tänään päättänyt kahdesta uudesta konsernin johtoryhmän jäsenten ja avainhenkilöiden osakepohjaisesta kannustinjärjestelmästä. Uusien järjestelmien tarkoituksena on yhdistää omistajien ja johtoryhmän jäsenten ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi sekä sitouttaa johtoryhmän jäsenet ja avainhenkilöt yhtiöön kannustamalla heitä hankkimaan ja omistamaan yhtiön osakkeita sekä tarjota heille kilpailukykyiset yhtiön osakkeiden pitkäjänteiseen omistukseen perustuvat palkkiojärjestelmät.

Johtoryhmän jäsenten kannustinjärjestelmä

Johtoryhmän jäsenten kannustinjärjestelmän kautta johto sijoittaa henkilökohtaisesti huomattavan määrän omia varojaan yhtiön osakkeisiin. Johtohenkilöt rahoittavat sijoituksensa osittain itse ja osittain yhtiön lainoituksen avulla. Johto kantaa aidon omistajariskin järjestelmään tekemänsä sijoituksen osalta.

Osakeomistusta varten osa johtoryhmän jäsenistä on perustanut Teleste Management II Oy -nimisen yhtiön, jonka koko osakekannan he tai heidän määräysvaltayhteisönsä omistavat. Järjestelmää perustettaessa Teleste Management II Oy:n on tarkoitus hankkia Teleste Oyj:n (Teleste) osakkeita yhteensä enintään 1.600.000 eurolla. Osakehankinnat rahoitetaan johtoryhmän jäsenten yhteensä enintään 320.000 euron suuruisilla pääomapanoksilla Teleste Management II Oy:hyn sekä Telesteltä otettavalla lainalla. Osa johtoryhmän jäsenistä rahoittaa pääomapanostaan Teleste Management II Oy:hyn myymällä aiemmin omistamiaan Telesten osakkeita.

Järjestelmää on mahdollista laajentaa myöhemmin ottamalla mukaan nykyisiä tai uusia rekrytoitavia johtoryhmän jäseniä. Koko Järjestelmän perusteella Teleste Management II Oy:lle hankittavien osakkeiden enimmäismäärä on kuitenkin yhteensä 700.000 osaketta. Järjestelmän toteuduttua täysimääräisenä Telesten johtoryhmän jäsenet omistavat Teleste Management II Oy:n kautta 3,7 prosenttia Telesten osakkeista. Johtoryhmän jäsenet omistavat ennestään vuonna 2010 perustetun Teleste Management Oy:n kautta 2,1 prosenttia Telesten osakkeista.

Telesten hallitus päätti yhtiön varsinaisen yhtiökokouksen 8.4.2011 antaman valtuutuksen perusteella Teleste Management II Oy:lle suunnatusta maksullisesta osakeannista. Osakeannissa tarjotaan yhteensä enintään 542.000 Telesten uutta osaketta osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen Teleste Management II Oy:n merkittäväksi. Osakkeenomistajan merkintäetuoikeudesta poikkeamiselle on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy, koska osakeannissa annettavat osakkeet käytetään Telesten johtoryhmän jäsenten kannustin- ja sitouttamisjärjestelmän toteuttamiseen.

Uuden osakkeen merkintähinta on Telesten osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä 18.11.—1.12.2011, eli 2,95 euroa. Merkintähinta perustuu osakkeen vallitsevaan kurssitasoon. Teleste Management II Oy on merkinnyt 542.000 osaketta. Merkityt osakkeet on maksettava viimeistään 31.12.2011. Merkintähinta merkitään yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Oikeus osinkoon ja muut osakkeenomistajan oikeudet alkavat sinä päivänä, kun uudet osakkeet on merkitty kaupparekisteriin. Osakkeet kirjataan merkitsijän arvo-osuustilille ja haetaan julkisen kaupankäynnin kohteeksi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä, kun osakkeet on merkitty kaupparekisteriin.

Osana järjestelmää Telesten hallitus on tänään päättänyt antaa Teleste Management II Oy:lle enintään 1.600.000 euron suuruisen korollisen lainan yhtiön osakkeiden hankinnan rahoittamiseksi. Laina maksetaan kokonaisuudessaan takaisin viimeistään 1.7.2015. Mikäli järjestelmän voimassaoloaikaa jatketaan vuosi kerrallaan vuosina 2015, 2016 ja 2017, laina-aikaa voidaan jatkaa vastaavasti. Teleste Management II Oy:llä on oikeus maksaa laina ennenaikaisesti takaisin milloin tahansa ja velvollisuus maksaa laina ennenaikaisesti takaisin myymällä hallussaan olevia Telesten osakkeita, mikäli yhtiön osakkeen pörssikurssi ylittää muuten kuin tilapäisesti tietyn järjestelmässä määritetyn tason.

Järjestelmä on voimassa kesään 2015 saakka, jolloin järjestelmä on tarkoitus purkaa myöhemmin päätettävällä tavalla. Järjestelmä voidaan purkaa esimerkiksi sulauttamalla Teleste Management II Oy Telesteen tai myymällä Teleste Management II Oy:n omistamat Telesten osakkeet muulla tavoin. Järjestelmää jatketaan vuosi kerrallaan, mikäli Telesten osakkeen pörssikurssi huhti—toukokuussa 2015, 2016 tai 2017 on alle sen keskihinnan, jolla Teleste Management II Oy hankki omistamansa Telesten osakkeet.

Teleste Management II Oy:n omistamien Telesten osakkeiden luovuttamista on rajoitettu järjestelmän voimassaoloaikana. Johtoryhmän jäsenten omistus Teleste Management II Oy:ssä pysyy pääsääntöisesti voimassa järjestelmän purkamiseen saakka.

Järjestelmää perustettaessa johtoryhmän jäsenten kannustinjärjestelmään kuuluu neljä johtoryhmän jäsentä.

Avainhenkilöiden osakepalkkiojärjestelmä

Uudessa avainhenkilöiden osakepalkkiojärjestelmässä on kolme ansaintajaksoa, kalenterivuodet 2012, 2013 ja 2014. Yhtiön hallitus päättää järjestelmän ansaintakriteerit ja niille asetettavat tavoitteet kunkin ansaintajakson alussa. Järjestelmään osallistuminen ja palkkion saaminen edellyttää, että avainhenkilö ostaa Telesten osakkeita osakepalkkiojärjestelmän ehtojen ja hallituksen päätöksen mukaisesti. Järjestelmän mahdollinen palkkio ansaintajaksolta 2012 perustuu Teleste-konsernin liiketulokseen ja/tai liiketoiminta-alueen liiketulokseen sekä edellä mainitun osallistumisedellytyksen täyttymiseen. Lisäksi avainhenkilöillä on mahdollisuus ansaita ehdollista palkkiota, jonka määrä riippuu ostettujen osakkeiden määrästä. Ehdollinen palkkio on sidottu työ- tai toimisuhteen voimassaoloon. Palkkiot maksetaan vuonna 2015 osittain yhtiön osakkeina ja osittain rahana. Rahaosuudella pyritään kattamaan palkkioista avainhenkilölle aiheutuvia veroja ja veronluonteisia maksuja. Palkkioita ei makseta, mikäli avainhenkilön työ- tai toimisopimus päättyy ennen palkkioiden maksamista.

Osakepalkkiojärjestelmän kohderyhmään kuuluu noin 30 avainhenkilöä. Osakepalkkiojärjestelmän perusteella maksettavien palkkioiden yhteismäärä on enintään 250.000 Teleste Oyj:n osaketta ja osakkeiden arvoa vastaava määrä rahaa.

Turku 2.12.2011

Toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara, puh 02 2605 866 tai 0400 747 488