TELESTE VAHVISTAA YRITYSOSTOLLA ASEMAANSA KAAPELIOPERAATTOREIDEN KOKONAISVERKKOTOIMITTAJANA

TELESTE OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN  8.4.2013  KLO 13.45

Teleste on ostanut englantilaisen kaapelioperaattoreiden tilaajaverkkojen laitetoimittaja, Asheridge Communications Ltd:n koko osakekannan. Asheridgen (www.ashcomms.com) erityinen vahvuus on HFC-verkkojen passiivituotteet ja –ratkaisut.

Asheridge vahvistaa Telesten asemaa Euroopan johtavana kaapelioperaattoreiden tilaajaverkkojen toimittajana. Asheridgella on myyntikonttorit Iso- Britanniassa, Espanjassa ja Puolassa. Ashridgen asiakkuudet täydentävät Telesten asiakaskuntaa varsinkin Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa sekä Etelä-Euroopassa ja avaa uusia myyntimahdollisuuksia Telesten tuotetarjonnalle.

Vastaavasti Asheridgen tuotetarjonta täydentää Telesten nykyistä passiivituotteiden portfoliota. Asheridge on panostanut viime aikoina erityisesti teknologiainnovaatioihin, jotka voivat merkittävästi parantaa kaapeliverkkojen vikasietoisuutta ja verkon operoinnin kustannustehokkuutta (BarrIER teknologia). Teleste tavoitteleekin tulevina vuosina myynnin kasvua markkinoimalla Asheridgen tuotteita ja innovaatioita kansainvälisen myyntiorganisaationsa kautta.

Vuonna 2012 Asheridgen liikevaihto oli yli 6 miljoonaa euroa. Yritysoston vaikutus Telesten vuoden 2013 liikevaihtoon arvioidaan olevan noin 5 miljoonaa euroa, mutta sillä ei ole olennaista vaikutusta Telesten omavaraisuusasteeseen eikä kuluvan vuoden kannattavuuteen. Yritysoston myötä Telesten henkilökunta kasvaa 23 henkilöllä. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta. Liiketoiminta liitetään osaksi Video and Broadband Solutions –liiketoimintayksikköä ja sen entiset omistajat jatkavat yhtiön johdossa.

Teleste on kansainvälinen teknologiakonserni, joka kehittää ja tarjoaa video- ja laajakaistateknologioita sekä niihin liittyviä palveluita. Teknologiatarjontamme edistää päivittäisen elämän sujuvuutta ja turvallisuutta. Liiketoimintamme ydin on videokuva – kuvan ja datan käsittely, siirto ja hallinta. Asiakaskuntamme koostuu kaapeli- ja teleoperaattoreista sekä julkisen sektorin organisaatioista. Toimintamme on jaettu kahteen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat Video and Broadband Solutions ja Network Services. Molemmilla alueilla olemme maailman johtavia yrityksiä ja teknologisia edelläkävijöitä. Video and Broadband Solutions keskittyy tilaajaverkkojen ja videovalvontasovellusten tuoteratkaisuihin. Network Services tarjoaa kokonaisvaltaisia palveluita verkkojen suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon. Vuonna 2012 Telesten liikevaihto oli 194 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli yli 1300 henkilöä. Telestellä on koko maailman kattava toimipisteverkosto ja yli 90 % liikevaihdosta kertyy Suomen ulkopuolelta. Yhtiön osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja: www.teleste.com

Toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara, puh 02 2605 866 tai 0400 747 488.