Telia parantaa laajakaistapalveluitaan Telesten hajautetun verkkoarkkitehtuuriteknologian avulla

TURKU – 22.5.2023 – Telia laajentaa huippunopean laajakaistansa kattavuutta Telesten hajautetun verkkoarkkitehtuuriteknologian avulla. Telia on Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtava televiestintäpalveluiden tarjoaja. Yrityksen pyrkimyksenä on tarjota kuluttajille entistä nopeampia laajakaistapalveluita ja suurempaa tiedonsiirtokapasiteettia, ja juuri näitä tavoitteita kohti vie Telesten teknologia. DOCSIS 3.1-standardin mukaisen hajautettuun arkkitehtuuriin  perustuvan laajakaistan käyttöönotto etenee parhaillaan Telian verkoissa, ja Telesten hajautettuihin verkkoihin suunnitellut Remote PHY -laitteet on jo otettu laajasti käyttöön niin Suomessa kuin Norjassakin.

“Telesten hajautettu verkkoarkkitehtuuriteknologia tarjoaa meille tulevaisuuden tarpeet täyttävän ratkaisun, joka vastaa täydellisesti jatkuvasti kasvaviin vaatimuksiimme teknologian suhteen. Arvostamme Telesten tuotteiden laajaa yhteentoimivuutta muiden toimialan laitteiden kanssa sekä tuotteiden helppoa integroitavuutta nykyiseen ympäristöömme. Teleste on myös hyvin sitoutunut yhteistyöhön ja tarjoaa meille ympärivuorokautista tukea, joten voimme parantaa tehokkaasti verkkoamme ja tarjota asiakkaillemme laadukkaampaa palvelua”, kertoo Telian laajakaistapalveluista vastaava johtaja Per Eirik Furebotten.

Hajautetun verkkoarkkitehtuurin avulla operaattorit voivat hyödyntää nykyistä koaksiaali-infrastruktuuriaan kestävällä tavalla entistä nopeampien tiedonsiirtoyhteyksien ja laadukkaamman palvelun tuomiseksi asiakkailleen. Näitä parannuksia tarvitaan, jotta operaattorit voivat tarjota kuluttajien parissa yhä suositumpien suoratoistopalveluiden vaatimaa kaistanleveyttä.

Hajautetun  verkkoarkkitehtuuriteknologian avulla nykyaikaiset, huippunopeat laajakaistayhteydet voidaan toteuttaa siten, että vanhoja kaapeleita joudutaan uusimaan vain vähän, jos ollenkaan. Teknologia on pitkälle kehittynyttä ja valmis skaalattavaksi tulevaisuuden tarpeisiin. Olemme innoissamme siitä, että saamme olla Telian kumppanina parantamassa heidän verkkoaan, ja olemme sitoutuneet tarjoamaan heille parhaan mahdollisen tuen ja palvelut tehokkaan verkkopäivityksen toteuttamiseksi”, kertoo Telesten hajautetusta verkkoarkkitehtuuriteknologiasta vastaava johtaja Olli Leppänen.

Teleste toimittaa Telialle muun muassa DAN3- ja DAN300 Remote PHY -verkkolaitteet, jotka takaavat yhteentoimivuuden erilaisten CCAP-alustojen kanssa. Nämä laitteet muuntavat 10 gigabitin IP-yhteyden laadukkaaksi täyden 1,2 GHz:n taajuuden tiedonsiirroksi koaksiaalikaapeliverkossa. Niiden avulla operaattorit voivat vastata nopeampien laajakaistayhteyksien kasvavaan kysyntään. Hajautettu verkkoarkkitehtuuri sopeutuu helposti vielä suurempiinkin laajakaistanopeuksiin, joten se on elintärkeä askel matkalla kohti 10 Gbps:n laajakaistanopeuksia, jotka siintävät jo tulevaisuudessa. Lisätietoja löytyy verkkosivustoltamme.

Mirkka Lamppu

Viestintäjohtaja, Teleste Oyj

mirkka.lamppu@teleste.com

Telesten teknologioilla ja tuotteilla rakennetaan verkottunutta yhteiskuntaa. Ratkaisumme tuovat nopeat laajakaista- ja televisiopalvelut koteihin, takaavat turvallisuutesi julkisilla paikoilla ja opastavat sinua joukkoliikenteen käytössä. Innovatiivisuutemme ja vankka kokemuksemme on tehnyt meistä johtavan kansainvälisen laajakaista-, turvallisuus- ja informaatioteknologioita sekä niihin liittyviä palveluja tarjoavan yrityksen. Toimimme tiiviissä yhteistyössä asiakkaittemme kanssa niin virtuaalisesti kuin maailmanlaajuisen myyntiverkoston kautta. Vuonna 2022 Telesten liikevaihto oli 165,0 miljoonaa euroa, ja yhtiön palveluksessa oli keskimäärin noin 860 henkilöä. Telesten osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä. Katso lisätietoja verkkosivustoltamme www.teleste.com ja seuraa tiliämme @telestecorp Twitterissä.